به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این مراسم یحیی فوزی، سیدجلالالدین مدنی، جلالالدین فارسی، عبدالحسین خسروپناه، مرتضی نبوی و جمعی دیگر از اساتید و پژوهشگران حضور داشتند.
در ابتدای مراسم «هماندیشی امام، نوآوری، رهیافتها و رویکردها» یحیی فوزی تویسرکانی ضمن اشاره به نوگرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، گفت: اندیشه سیاسی فقط بخشی از مجموعه اندیشههای امام خمینی(ره) بود چون ایشان یک اندیشمند جامعالاطراف در همه زمینهها از جمله؛ عرفان، فقه و اصول، کلام اسلامی به شمار میآید، چنانکه وی در سن 27 سالگی اولین کتاب عرفانی خود را نوشتند و در حوزه فقه و اصول تعداد زیادی کتاب و مقاله تألیف کردند.
وی افزود: مفهوم نوگرایی در اندیشه سیاسی امام(ره) به معنی انطباق با مدرنیته و نو کردن مفاهیم دینی یا رویکرد غربی و یا بدعت نیست، بلکه اندیشه امام(ره) در مود نوگرایی تلاش و اجتهاد برای بازسازی مفاهیم جدید بر پایه مبانی مستحکم سنتهای اسلامی است؛ پس اندیشه امام(ره) جزئی از اندیشه کلان اسلام است.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در ادامه این نشست گفت: اصل ولایت فقیه و حکمی که از سوی وی صادر میشد، ضامن توسعه سیاسی و فرهنگی جوامع اسلامی بودهاست.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در هماندیشی امام، نوآوری، رهیافتها و رویکردها به طرح مبانی دینی توسعه کوثری از دیدگاه امام(ره) پرداخت و گفت: برخی نوآوریها در عرصه اندیشه است و پارهای دیگر نوآوری کارکردی است. حضرت امام(ره) در بحث مبانی دینی توسعه کوثری هم نوآوری اندیشهای دارد هم کارکردی، همچنین نوآوری در برخی مواقع جزیرهای و در برخی مواقع دیگر منظومهای است که البته به اعتقاد من نوآوری حضرت امام(ره) نوآوری منظومهای است؛ یعنی تمام اجزای یک پارادایم را نو کردند.
وی افزود: امام(ره) در سخنرانیهای خود به تفصیل و به شکل تئوریپردازی به بحث توسعه نپرداخته ولی از مجموع فرمایشات ایشان میتوان نظریهسازی در حوزه توسعه را استنباط کرد.
وی با طرح این پرسش که مبانی دینی توسعه کوثری از دیدگاه امام(ره) چیست، گفت: توسعه کوثری مختصاتی دارد و توسعه تکاثری مختصات دیگری و این دو دارای تفاوتهای بنیادین با هم هستند. امام(ره) توسعه تکاثری غربی را نمیپذیرد و مدل دیگری را چون توسعه کوثری که بر مبنای اسلام است، مطرح میکند. امام(ره) توسعه را منحصرا در عرصه اقتصاد مطرح نمیکند و در همه حوزهها میبیند.
وی تفاوت توسعه کوثری و تکاثری را بیشتر مربوط به مبنای این دو نوع توسعه دانست و گفت: مبنای خدامحوری در مقابل اومانیزم تفاوت توسعه کوثری و تکاثری است.
حجتالاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: توسعه تکاثری تنها به توسعه اقتصادی و این دنیا میپردازد، در صورتی که توسعه کوثری به مباحث هستیشناسی و تعالی انسان در این جهان پرداختهاست.
خسرو پناه در ادامه گفت: امام(ره) وقتی سخن از مصلحت را به میان میآورد مقصودش اصل ولایت فقیه و حکمی که ولایت فقیه طرح میکند، است. یکی از مهمترین مبانی که میتواند توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به همراه بیاورد مبنای مصلحت است که جنبه کاربردی دارد.
جلاالدین مدنی از دیگر سخنرانان این مراسم اشاره کوتاهی به نوگرایی انقلاب کرد و گفت: عموماً این جلسات برای این است که حادثه انقلاب حادثه عظیمی است و زمامدار این اتفاق امام خمینی(ه) است، دلیلش هم این است که تصمیمات ایشان عاقلانه و با تدبیر بوده و به اینکه نتیجه چطور شود فکر نمیکردند.
مدنی در ادامه گفت: گفتهها و رهنمودهای امام(ره) به قدری مفید و کاربردی است که حتی الان هم که از تلویزیون به صورت پراکنده پخش میشود تازگی دارد و این به دلیل سنجیده حرفزدن و عمل کردنهای وی و دید همهجانبهاشان است.
جلالالدین فارسی آخرین سخنران این نشست گفت: بنده معتقدم امام(ره) نوگرا نبودند، بلکه کهنگرایی بود که توانست 1400 سال به عقب برگردد و تا حدی که از عهدهاش برمیآمد عقاید و سنتهای پیشین را با زمانه خودش تطبیق میداد.
فارسی در ادامه گفت: امام(ره) در کتاب «حکومت اسلامی» میفرماید: دولت اسلامی دولت خدمتگزار است و حکومت اسلامی یعنی حکومتی که تمام شئون ائمه و پیامبران در آن اجرا شود؛ من فکر میکنم ما از شعار آزادی، استقلال، جمهوریاسلامی تنها آزادی و استقلال را محقق کردهایم.
وی تصریح کرد: امام(ره) در کتاب «فرهنگ واژههای انقلاب اسلامی» در جواب به یک خبرنگار گفته: ملت ایران با داشتن مکتبی مثل اسلام احتیاجی به دولتهای غربی ندارد و این یعنی اینکه ما باید همه احتیاجاتمان را خودمان محقق کنیم و احکاممان صرفا اسلامی باشد چرا که اسلام قانون است و پیامبر(ص) هم خلاف اسلام عمل نمیکردهاست.
فارسی در پایان گفت: ما نمیتوانیم امام(ره) را بشناسیم همانطور که نمیتوانیم سلسله انبیاء و پیامبران را بشناسیم.